MKL | Een dag met kippenvel momenten

201612 01 | Opening Meldkamer Limburg op 1-12

 

Het was maar net boven het vriespunt toen politieman Twan Rijk vanmorgen in Venlo op de fiets stapte naar Maastricht. Hij was een van de circa 30 wielrenners van brandweer, ambulancezorg en politie die gezamenlijk de 88 kilometer lange tocht aflegden onder begeleiding van motards en een ambulance.

Eindbestemming: de nieuwe Meldkamer Limburg die vandaag, op 1-12, officieel werd geopend.

 

“Ik besloot mee te doen, omdat ik van fietsen hou en het wel een ludieke actie vond”, vertelde Twan. “Het was koud onderweg en we hadden de wind tegen.” Brrr! Gelukkig stond er bij de tussenstop in Sittard een opwarmertje klaar.

 

Marian Koeman van het servicecenter van de politie fietste ook mee. Met diep in haar jaszak de CaCo-knop was zij het belangrijkste groepslid. Daarover straks meer. Voor de mensen die niet bekend zijn met het crisis-jargon: caco staat voor calamiteiten-coördinator. Een sleutelfiguur in de crisisbeheersing en rampenbestrijding.

 

Terwijl de wielrenners Limburg doorkruisten, maakte Marlies Goldsmits, plv. korpschef Politie Limburg en directeur Meldkamer Limburg, een ronde door het meld- en coördinatiecentrum (MCC) met speciaal voor de gelegenheid gemaakte Meldkamer Limburg-bonbons. Om alle MCC-bewoners een beetje te laten meedelen in het feestje van de opening.

 

Rond 13.15 uur arriveerde de groep wielrenners bij het MCC in Maastricht. Met open armen en applaus werden ze ontvangen door leden van de stuurgroep en de projectgroep Meldkamer Limburg. Het voelde als een warme deken, vond Twan Rijk. In de kantine van het hoofdbureau van politie in Maastricht stonden de koffie en Meldkamer Limburg-petit fours al klaar. Jazzduo Windscheid & van Meel feat. Tsega Tebege zorgde voor een lekker achtergrondmuziekje. Langzaam druppelden de gasten binnen.

 

Marlies Goldsmits heette de aanwezigen welkom. Zij lichtte toe dat het met twee ambulancediensten, twee brandweerkorpsen en een politie-eenheid in Limburg niet altijd een makkelijk traject was om tot een Meldkamer Limburg te komen. “Maar er zijn drie redenen waarom we dit hebben doorgezet. Ten eerste voor de burgers in Limburg. Ten tweede voor onze hulpverleners. We moeten ervoor zorgen dat de juiste mensen op de juiste plek zijn. Dat loopt via de meldkamer. Ten derde voor de mensen op de meldkamer. Zij hebben een omgeving nodig die hen ondersteunt in hun werk.”

 

Toen was het woord aan Lars Hoebers, centralist bij de politie (voorheen in Venlo). 24 januari 2014 was een dag die hij niet snel zal vergeten. “Bij de ambulancezorg kwam een melding binnen over een reanimatie van een 10-jarige jongen, Yves heette hij. Wij zaten in Venlo dicht bij elkaar en ik kreeg die melding mee.” Wat de hulpdiensten toen allemaal in gang zetten was zeer indrukwekkend, zo vertelde Christianne Vaessen, de moeder van Yves, in een filmpje. “Wij als familie hebben ervaren dat de hulpverleners werkelijk álles hebben gedaan wat ze konden om hem te redden. Yves overleefde het niet, maar het is in de verwerking van grote steun als je weet dat er alles aan is gedaan om jouw kind in leven te houden.” 

 

“Dit soort meldingen gaat je niet in de koude kleren zitten”, vertelde Lars Hoebers desgevraagd aan presentatrice Vivian Lataster. “We zitten op de meldkamer met drie verschillende uniformen, maar zijn 1 team met 1 taak. Na zo’n melding zoek je elkaar op om er over te spreken.”

De Limburgse meldkamer is de eerste die volgens de nieuwe richtlijnen van de minister van Veiligheid & Justitie is ingericht. Er komen er in totaal tien. Namens de korpsleiding van de Nationale Politie had Henk van Essen lovende woorden voor Limburg. “Ik heb er respect voor dat de ‘verkoop’ is doorgegaan tijdens de verbouwing.”

 

Na diverse sprekers was het tijd voor de openingshandeling. Twee wielrenners in hun fietstenue verschenen met de eerder genoemde CaCo-knop. Die knop was niet slechts symbolisch meegereisd naar Maastricht, de rode halve bol bleek een cruciaal onderdeel van de officiële openingshandeling. Met een druk op de CaCo-knop openden burgemeester Delissen (Peel en Maas) en burgemeester Som (Kerkrade) de nieuwe meldkamer, beiden zijn namens het bestuur lid van de stuurgroep Meldkamer Limburg. Applaus! En misschien kreeg een enkeling die nauw betrokken was bij het hele traject ook wel een beetje kippenvel, want het was Limburg toch maar mooi gelukt. Ondanks de hobbels die zo’n groot en complex traject als dit nu eenmaal kent.

 

Gouverneur Bovens liet weten trots te zijn op de Meldkamer Limburg. “Ik heb eens ’s nachts meegekeken op de meldkamer in Venlo en was onder de indruk. Ook heb ik zelf een keer 112 nodig gehad.” De gouverneur heeft zijn ervaringen met de meldkamer dus uit eerste hand. Het samenwonen van beide meldkamers is natuurlijk een flinke klus geweest, maar “de hulpinstelling van een centralist is in Noord niet anders dan in Zuid.”

Hij had ook nog een tip voor de centralisten: leer elkaars dialect.

 

De feestelijke opening zou eindigen met een groepsgewijze bezichtiging van de nieuwe meldkamer. Dat feestje kon niet zoals gepland doorgaan . Met een GRIP 2 incident bij Chemelot, een GRIP 1 incident in Brunssum én een melding van een uitslaande brand, had de meldkamer geen tijd voor bezoekers. De hulpverlening gaat voor. We doen het immers voor de burger, zoals bijna elke spreker deze dag had benadrukt. 

 

 

MKL | Limburgse meldkamer operationeel

201610 20 | Afwikkelingen meldingen nu vanuit één meldkamer

De Meldkamer Limburg is vanaf dinsdag 18 oktober operationeel in Maastricht.

 

De meldkamer Venlo en Maastricht zijn vanaf die datum samengevoegd in het Meld en coördinatie Centrum (MCC) in Maastricht.

 

Alle meldingen van de hele provincie worden vanaf nu afgewikkeld via deze nieuwe meldkamer.

KLMO | Filmpje meldkamer van de toekomst

201510 01 | Wat gaat er gebeuren met de meldkamer? Dit filmpje geeft antwoord...

Presentatie KLMO

201505 25 | Standaard Powerpoint Presentatie KLMO incl. Metaplanning

Download
Presentatie KLMO
standaardpresentatie LMO (8) kopie.pptx
Microsoft Power Point presentatie 8.3 MB

Tijdens de Multi Trainingsdagen op 19-21 en 28 mei heeft de KLMO 's middags vragen beantwoord en inzicht gegeven in de ontwikkelingen rondom de KLMO. Daarbij is bijgevoegde standaard presen-tatie gebruikt. U kunt deze presentatie downloaden en bekijken.


Aanbesteding Meldtafel KLMO

20150518 | Artikel op website KLMO

Deze week is de aanbesteding van de nieuwe meldtafel ten behoeve van de LMO gestart.

 

In de aanbesteding wordt op basis van bedrijfs-, ervaringsgegevens en kennis en kunde eerst een vijftal potentiële leveranciers geselecteerd.

 

De inschrijvingstermijn voor het aanmelden van de bedrijven sluit op 8 juni 2015 om 14:00 uur. Lees het hele artikel op de website van de KLMO hier.

Interview Jill Wilkinson

20150223 | Interview magazine ' Verbinding'

Download
Interview J.Wilkinson - K-LMO
201502 23 - KLMO - Interview KLMO Verbin
Adobe Acrobat document 1.5 MB

LMO | Jac Rooijmans - Hoofd Going Concern

12-05-2014 | Nog ontbrekende functie ingevuld

Jac Rooijmans
Jac Rooijmans

Jac Rooijmans,verantwoordelijk voor de regionale brandweer in de regio Brabant Zuid-Oost, vertrekt als directeur van de Veiligheidsregio Brabant Zuid-Oost. Hij gaat als 'hoofd Going Concern' aan de slag met de vorming van de Landelijke Meldkamerorganisatie (LMO).

 

Rooijmans was bijna 14 jaar lang directeur van de Zuidoost-Brabantse veiligheidsregio. Het dagelijks bestuur zegt in een verklaring zijn besluit 'jammer te vinden, maar te respecteren'.

 

Voordien was Rooijmans ondermeer werkzaam als districtschef bij  de politie Limburg-Noord en als directeur GHOR in Brabant Zuid-Oost.

 

Met Jac Rooijmans in deze functie, is het team rondom Jill Wilkinson nu compleet.

 

 

 

Brandweerzorg en de landelijke meldkamer

05-05-2014 | Brandweer Nederland brengt factsheet en website

Voorbeeld knoppenmodel
Voorbeeld knoppenmodel

De komende jaren gaat er veel veranderen voor de 22 meldkamers in Nederland. In 2017 komt er één Landelijke Meldkamer Organisatie met 10 locaties. Dat heeft effect op de huidige meldkamers en op het operationele werk van eenheden op straat.

 

Dat staat te lezen in de factsheet [zie onder] die Brandweer Nederland recent heeft uitgegeven. In de sheet wordt het brandweerveld geïnformeerd omtrent de veranderingen en de wijze waarop de brandweer het proces gezamenlijk zal doorlopen.

 

Ook is er een website met informatie. Op deze site vind je ondermeer twee  filmpjes [http://youtu.be/pwieY4cyaV8  en http://youtu.be/W61wEIvJOro].

Meer info via www.brandweernederland.nl/meldkamer.

 

Download
Factsheet Brandweerzorg en de landelijke meldkamer | mei 2014
Factsheet Meldkamers 2014.05.pdf
Adobe Acrobat document 298.2 KB

Sirenes stil op 5 mei

01-05-2014 | Eerstvolgende test sirenes op maandag 2 juni

Op maandag 5 mei [bevrijdingsdag] zullen de meldkamers in Nederland geen test van het sirene-alarm [door sommigen luchtalarm genoemd] uitvoeren.

 

Het Ministerie van VenJ vindt het niet gepast om tijdens de feestelijkheden ter gelegenheid van bevrijdingsdag de sirenes te laten gaan.

 

De eerstvolgende test vindt plaats op maandag 2 juni om 12:00 uur.

 

Gezellige Doe-Dagen

23-04-2014 | Goede sfeer tijdens eerste Doe-Dag

De eerste gezamenlijke Doe-Dagen voor de meldkamer Venlo en Maastricht, op 15 en 23 april waren erg gezellig. Er werd veel gelachen en fanatiek gestreden om de eeuwige roem.

 

Sommigen gingen zelfs voor de spelleider op de knieën om haar een ode in dichtvorm voor te dragen. Anderen keken scheel van plezier. Terwijl weer anderen kleur bekenden tijdens een creatief moment.

 

De Doe-Dagen werden gehouden bij Break-Out in Swalmen. We startten beide dagen met een lunch, waarna het 'fortuin jagen' begon. Uiteindelijk werden de dagen afgerond met een BBQ. Het begrip OvD-G kreeg meteen een andere invullig nl. OvD-Grillmaster.

 

Op het intranet deel van deze site, kun je meer info terugvinden alsmede foto's van de dagen. Om dit deel te kunnen bekijken heb je wel de [personeels]inlog nodig.

 

1e Cacotraining Noord - Zuid geslaagd

07-04-2014 | Druk bezochte bijeenkomst beoordeeld met 7 plus.

Samen werken in LCMS
Samen werken in LCMS

Maandag 7 april is voor het eerst een trainingsdag georganiseerd voor de calamiteitencoördinatoren van de meldkamer in Maastricht en die van de meldkamer in Venlo.

 

In totaal waren er 20 Caco's aanwezig tijdens deze eerste training. Met een mooie verdeling tussen Noord en Zuid en alle kolommen, werd het trainingsprogramma doorlopen.

 

Na een korte kennismaking, werd door J.W. Gootzen een bijscholing LCMS [Landelijk Crisis Management Systeem} verzorgd. Al snel bleek dat er toch nogal wat verschillen in werken zijn. Met name de in Zuid al voorbereide incidentpagina's in LCMS, sprak de deelnemers uit Noord aan. 

 

Na de lunch werd het 'Minotaurus' serious game in drie ronden gespeeld. D. Stultiëns begeleidde het spel dat is opgezet om o.a. de competenties op gebied van communicatie overdracht onder tijdsdruk te trainen. Het spel kent veel raakvlakken met het werk van de Caco. Luisteren, info verzamelen en een goed beeld vormen. Na aanvankelijke afwachtende houding, werd enthousiast aan het spel deelgenomen, met zichtbaar betere resultaten per spelronde.

 

Tot slot werd nog kort stilgestaan bij de toekomst van de Caco's. Door de enorme warmte in de ruimte en de vooraankondiging van een weeralarm, is besloot de organisatie om dit element van de dag alleen even kort te bespreken. oorspronkelijk was hiervoor een workshop idee bedacht waarbij groepjes het thema zouden bespreken en plenaire zouden terugkoppelen.

 

Uit de evaluatie en reacties blijkt dat de deelnemers de training als erg zinvol hebben ervaren. Ze hopen dat de training in deze vorm een structureel vervolg krijgt [minimaal 4x per jaar werd er geroepen]. Daarbij vooral ook gebruik makend van casussen. En werk maken van het uniformeren van de werkwijze van Noord en Zuid, wordt als belangrijk issue teruggekoppeld.

 

Alle aanwezigen gaven aan het belangrijk te vinden om deze trainingen voortaan in deze vorm samen met de collegae van de andere meldkamer te doen.

 

De trainingsdag scoorde in totaal een 7,3. Hetgeen voor een eerste keer tot tevredenheid leidt bij de organisatie.

 

Landelijke kwartiermakers benoemd

17-03-2014 | Nieuwe mijlpaal in vorming LMO

Om de Landelijke Meldkamerorgani-satie tot een succes te maken, is de betrokkenheid van alle partijen binnen het meldkamerdomein van groot belang. Vanaf 1 maart hebben de politie, ambulancediensten, brandweer en Koninklijke Marechaussee daarom elk een eigen kwartiermaker. Samen met landelijk kwartiermaker Jill Wilkinson geven zij invulling aan de Landelijke Meldkamerorganisatie.

 

Trots

Landelijk kwartiermaker Jill Wilkinson: "De benoeming van de kwartiermakers Johan Langes (Koninklijke Marechaussee), Arend Kloosterman (politie), Tom van der Vlist (ambulancediensten) en Johan Postma (brandweer/multi-opschaling) kwam in overleg met mij tot stand en betekent een nieuwe mijlpaal voor de vorming van de Landelijke Meldkamerorganisatie (LMO). Op basis van gelijkwaardigheid geven wij vanaf 1 maart samen invulling aan de LMO en de overgang ernaartoe. Vanuit dit team zorgen wij ook voor betrokkenheid van alle partijen. Ik verheug mij op de samenwerking en ik heb er alle vertrouwen in dat wij met vereende krachten een Landelijke Meldkamerorganisatie gaan opzetten waar alle betrokken partijen zich in herkennen en trots op kunnen zijn."

 

Kwaliteitsverbetering

In de LMO, die straks opereert vanuit tien locaties, bundelen de 22 meldkamers van de veiligheidsregio's, Operations van de Landelijke Eenheid Politie en de meldkamer van de Koninklijke Marechaussee hun krachten. De verandering levert behalve een kostenbesparing tevens een kwaliteitsverbetering op en daarmee efficiëntere hulpverlening aan de burger. De functie als kwartiermaker voor de kolommen vloeit voort uit het Transitieakkoord Meldkamer. Op 16 oktober 2013 ondertekenden alle partijen die bestuurlijk verantwoordelijk zijn voor meldkamers dit akkoord. De korpschef van de politie is de opdrachtnemer voor de LMO-vorming en mandateerde deze opdracht aan Jill Wilkinson. De minister van Veiligheid en Justitie stelde haar begin dit jaar aan als landelijk kwartiermaker LMO.

 

Johan Postma, kwartiermaker Brandweer/Multi-opschaling

"Ik ben afkomstig van de Veiligheidsregio Fryslân, waar ik sinds 2009 de functie van achtereenvolgens regionaal commandant Brandweer Fryslân en directeur/commandant Brandweer vervulde. De afgelopen vijf jaar ben ik ook lid van de Raad van Brandweercommandanten. Hierin heb ik Brandonderzoek en C2000 in portefeuille. Eerder werkte ik tien jaar als gemeentelijk brandweercommandant in Leidschendam/Voorburg en Leeuwarden. Binnen Veiligheidsregio Fryslân leidde ik tussen 2011 en 2013 het project Samen naar 1 brandweer. Op verzoek van de Raad van Brandweercommandanten en de directeuren Veiligheidsregio's neem ik de functie op me van kwartiermaker Brandweer/Multi-opschaling voor de Landelijke Meldkamerorganisatie. Ik doe dat vanuit een dienstverband bij het Instituut Fysieke Veiligheid in Arnhem."

 

Johan Langes, kwartiermaker Koninklijke Marechaussee

"Ik begon in september 1980 bij Operatiën van de Koninklijke Marechaussee. De laatste jaren vervulde ik vooral functies op tactische en strategisch niveau, maar ik beschik over ruime operationele kennis en ervaring. Ik was commandant van de brigade Krijgsmacht en Operationele Ondersteuning (KMOO). Daar was onze Landelijke Meldkamer ondergebracht. Daarnaast ben ik voorzitter van de expertgroep Intake, Service en Meldkamerdomein, een onderdeel van de Board Handhaving en Opsporing. Onze huidige meldkamer maakt deel uit van een grote, op handen zijnde reorganisatie. De marechaussee gaat meer op basis van Informatiegestuurde Operatie werken. Daarom is het Profile Targeting en Tasking Centre (PTTC) ingericht, vergelijkbaar met de Dienst Landelijk Operationeel Centrum van de politie. Dat krijgt een prominente rol bij de centrale sturing van al onze operationele eenheden. Bij de Koninklijke Marechaussee ben ik tevens projectleider Landelijke Meldkamerorganisatie. Het is mijn taak om de koppeling tussen het PTTC en de Landelijke Meldkamerorganisatie goed te laten verlopen."

 

Arend Kloosterman, kwartiermaker Politie

"Na afronding van de opleiding aan de Politieacademie startte ik in 1978 als inspecteur bij de Surveillance Dienst van de toenmalige gemeentepolitie Arnhem. In de loop van de jaren verrichtte ik vrijwel alle politietaken, variërend van verkeer en bijzondere wetten tot recherche en het arrestatieteam. Van 1995 tot 2004 vervulde ik op verschillende plekken binnen de regiopolitie Gelderland-Midden de functie van districtschef. Vanaf 2005 tot 2013 werkte ik als plaatsvervangend, respectievelijk waarnemend korpschef, tevens directeur Bedrijfsvoering, bij het regiokorps IJsselland. In 2013 fungeerde ik een jaar als realisatiemanager voor Facility Management binnen het Politiedienstencentrum. Naast mijn reguliere functie ben ik altijd landelijk actief geweest binnen verschillende domeinen. Zo was ik de afgelopen jaren gemandateerd portefeuillehouder Geweld, Veilige Publieke Taak en Geweld tegen Politieambtenaren, voorzitter van de adviescommissies Bewapening, Uitrusting en Kleding en van 2005 tot 2010 voorzitter van de Strategische Beleidsgroep Meldkamers. De meldkamer heeft voor mij altijd een bijzondere betekenis gehad. Het is de toegangspoort voor de hulpvragende of meldende burger. De meldkamer is tevens het operationeel commandocentrum voor de operatie en de levenslijn voor de collega's op straat. Ik kijk ernaar uit om vanuit de politie bij te dragen aan de bouw, de realisatie en het laten functioneren van de nieuwe Landelijke Meldkamerorganisatie."

 

Tom van der Vlist, kwartiermaker Landelijke Ambulance-diensten

"Ik werk sinds 1975 bij de politie. Na mijn start binnen het district Den Haag van de toenmalige rijkspolitie werkte ik vanaf 1981 in Drenthe. Daar vervulde ik diverse staffuncties, de functie van korpschef van de gemeentepolitie en vervolgens van districtschef en recherchechef bij de regionale politie. Begin 2007 ben ik aangesteld als de algemeen projectleider van de Meldkamer Noord-Nederland (MkNN). Deze multidisciplinaire meldkamer werkt voor drie brandweer- c.q. veiligheidsregio's, drie regionale ambulancevoorzieningen en één eenheid van de politie. Op verzoek van de Landelijke Ambulancediensten word ik hun kwartiermaker voor de Landelijke Meldkamerorganisatie."

 

Bron Website Veiligheidsberaad:

http://www.veiligheidsberaad.nl/Kwartiermakers%20Landelijke%20Meldkamerorganisatie%20benoemd.html

Verslagen bezoek J. Wilkinson

03-03-2014 | Verslag bezoek Venlo & Maastricht op 25 februari jl.

Ik wil jullie allen bedanken voor de hartelijke ontvangst en het openhartig gesprek die ik heb ervaren bij mijn bezoek aan jullie meldkamer. De indrukken die ik hierin heb opgedaan gaan mij en, ik hoop, ons allen helpen om een mooie LMO te realiseren waar wij met z’n allen trots op zijn.

 

Jullie gedrevenheid in het ondersteunen van de burger in nood en de hulpverlener op straat is voor mij een bron van inspiratie. Ik hecht veel belang aan openheid en transparantie en hoop met deze waarden ook de weg naar een (nog) betere meldkamer zo soepel mogelijk de laten verlopen.

 

Ik heb een verslag van het bezoek gemaakt zodat jullie ook collegae die ik niet heb gesproken kunt informeren over het bezoek. [zie onder].

 

Jill Wilkinson

Kwartiermaker Landelijke Meldkamerorganisatie

 

Download
Verslag Maastricht
LMO verslag Maastricht.pdf
Adobe Acrobat document 5.5 MB
Download
Verslag Venlo
LMO - verslag Venlo.pdf
Adobe Acrobat document 1.2 MB

Landelijke Kwartiermakers LMO

26-02-2014 | Invulling team bekend

Tijdens haar bezoek aan Limburg maakt J. Wilkinson ook bekend wie er zitting zullen nemen in het landelijke team kwartiermakers LMO. De namen worden nog formeel via een persbericht bekend gemaakt, maar we mochten ze wel al weten. Dit team van kwartiermakers is aangevuld met een financial controller, een manager going concern en een PMO.

 

Dit zijn de mensen die zitting hebben in het team:

  • Politie : Arend Kloosterman
  • Brandweer : Johan Postma
  • Ambulancezorg : Tom van der Vlist
  • Kmar : Johan Langes
  • Finance : vacature
  • Going Concern : vacature [zaakwaarnemer J.Wilkinson]
  • PMO : Ivo van Kollem

Website gelanceerd

26-02-2014 | J. Wilkinson start website www.meldkamer-limburg.nl

Officieel online
Officieel online

Tijdens haar bezoek aan de meldkamers in Limburg, verrichtte J. Wilkinson nog een officiële handeling; het online zetten van de nieuwe website www.meldkamer-limburg.nl.

 

Ze gaf aan een beetje jaloers te zijn op deze site waarmee we alle mede-werkers van de meldkamers in Maastricht en Venlo [en andere geïnteresseerden]  op de hoogte houden van de ontwikkelingen binnen het project Meldkamer Limburg en LMO.

 

Reageren op deze site kan via meldkamer.limburg@gmzl.nl

Positieve reacties

26-02-2014 | Bezoek KLMO aan meldkamers in Limburg gewaardeerd

J.Wilkinson in gesprek
J.Wilkinson in gesprek

Het bezoek dat Jill Wilkinson [landelijk kwartiermaker LMO] op dinsdag 25 februari aan de meldkamer in Maastricht en Venlo heeft gebracht, wordt zeer gewaardeerd. Zo blijkt uit de eerste reacties vanuit beide meldkamers.

 

Benaderbaar, oprecht geïnteresseerd, maar ook eerljk zeggen waar het op staat, de medewerkers houden een goed gevoel over aan deze eerste kennismaking.

 

En ook Jill zelf gaf na afloop van het bezoek aan, dat ze de gesprekken erg waardevol vindt. "Iedere meldkamer [ze had er inmiddels al 15 bezocht] is toch weer anders. En overal doe ik ideeën op".

 

Echt antwoorden op concrete vragen over de toekomst van de meldkamer kon ze nog niet geven. Dit is fase 0, de oriënteringsfase. Maar rond juni mogen we een eerste visie en richting verwachten.

 

Wel is het zo dat Jill positief staat ten opzichte van de ontwikkelingen die er momenteel in Limburg plaatsvinden. Er zal zeker geen 'big bang' komen waarbij alle meldkamers van de ene op de andere dag overgaan. Er zullen stapjes gezet worden, waarbij er verschillen kunnen zijn tussen de verschillende meldkamers in het land, zo is een eerste voorzichtige verwachting. Maar het projectplan waaraan nu in Limburg wordt gewerkt, zal wel ook de instemming van de landelijk kwartiermaker moeten hebben.

 

In de komende MELDINGEN meer info over het bezoek. 

112 artikel roept reacties op

26-02-2014 | Brandweerkundig centralist Frans Kappel reageert op artikel

Op 25 januari jl. verscheen er in het politievakblad 'Blauw' een artikel over de 'Meldkamer van de Toekomst'. Een artikel dat de tenen van brandweerkundig centralist Frans Kappel [meldkamer Venlo] deed krommen.

 

Reden voor Frans om te reageren richting redactie van het blad. De redactie erkent dat het artikel eenzijdig is opgesteld en er eiegenlijk alleen met mensen uit de 'blauwe' omgeving is gesproken en niet met brandweercentralisten.

 

Hieronder de reactie van Frans die in de komende uitgave van 'Blauw' zal worden gepubliceerd.

 

"Ik heb het stuk “112 Gaat landelijk” gelezen en met name het gedeelte in het artikel dat beschrijft hoe de brandweercentralist werkt en de daaraan verbonden conclusies', vallen mij toch wel enigszins koud op het lijf.

 

Waarom zou je zeggen? Nou met name het gedeelte over het aanname en uitgifteproces klopt niet. Ook wij blijven in bijzondere situaties zo nodig aan de lijn met een melder . En net als bij de politie en ambulance blijven ook wij niet onnodig met een melder aan de lijn.

De incidenten waarbij de brandweer betrokken is, zijn vaak heel divers van aard, complexer, langduriger dan de incidenten van politie en ambulance. De brandweer communiceert over en zorgt voor een veilig werkveld voor alle disciplines! Daarom heeft de brandweer ook veel meer personeel en materieel ter beschikking.

 

De centralist brandweer is daarbij de spin in het web tussen melder, uitrukeenheid, en andere specialisten van derden, kortom hij houdt dit proces nauwkeurig in de gaten en schaalt als dit nodig is op en regelt allerlei zaken voor de eenheden ter plaatse. Daarnaast  bewaakt hij de paraatheid in de regio, kortom de centralist heeft dan de handen vol.

 

Om dan te zeggen dat er minder uitgiftepersoneel nodig is voor de brandweer getuigt volgens mij van gebrek aan kennis van de brandweerprocessen.

 

Ik heb niets tegen het in dienst komen bij de politie maar onderstaand verhaal heeft buiten dat het aanname en uitgifte proces te simpel wordt voorgespiegeld ook nog een begeleidingsproces dat wordt nu in het artikel totaal vergeten".

 

Tijdens haar bezoek aan de meldkamer in Venlo op 25 februari jl. antwoordde J. Wilkinson [de kwartiermaker LMO] desgevraagd dat zij of het bureau LMO niet betrokken is geweest bij het totstandkomen van het artikel".

 

Wij vinden het belangrijk dat jullie ook kennis kunnen nemen van dit kritische geluid. Dank Frans voor je inbreng!

 

Chocolade telegram

15-02-2014 | Blijk van waardering J. Wilkinson| Europese Dag van 112

Tijdens de Europese 112 Dag ontvingen alle meldkamers een attentie van de Landelijk Kwartiermaker LMO; een chocolade telegram met een bedankt tekst. En een begeleidend schrijven met onderstaande tekst:

 

Beste Meldkamer Collega's,

 

Vandaag is het de Europese Dag voor 112. Dit leek mij een goede gelegenheid om de medewerkers van alle meldkamers in Nederland een keer in het zonnetje te zetten. Jullie doen belangrijk werk voor de maatschappij. Ik heb hiervoor ontzettende waardering, allereerst als burger en moeder, maar ook als Kwartiermaker Landelijke Meldkamer Organisatie.

 

Ik breng de komende tijd een bezoek aan alle meldkamers, en tot nu toe ben ik zeer onder de indruk van de gedrevenheid die ik aantref in het ondersteunen van de burger in nood en de hulpverlener op straat. Ook heb ik geleerd dat het werk van centralist in belangrijke mate mogelijk gemaakt wordt door de ondersteuning van de collega's van technisch beheer en anderen die niet direct aan de lijn zitten. Voor de maatschappij klaar staan is ook voor elkaar klaar staan ook in tijden van verandering.

 

Mijn waardering is groot. Geniet van de chocolade en deze dag!

Hartelijke groeten,

 

Jill Wilkinson

112 Landelijk

Artikel over LMO in politievakblad Blauw | 25-01-2014

Cover Blauw januari 2014
Cover Blauw januari 2014

27-01-2014 | In het politievakblad 'Blauw' [jaargang 10 -25 januari 2014] staat een artikel over de ontwikkelingen rondom de meldkamers.

 

De redactie heeft gesproken met Jan Biemolt van het landelijke projectbureau dat de Transitie van de huidige meldkamers naar een Landelijke Meldkamer Organisatie [LMO] met uiteindelijk nog 10 meldkamers begeleid.

Hetgeen een interessant/informatief artikel heeft opgeleverd. Je kunt het artikel hieronder downloaden.

Download
201402 13 artikel 112 vakblad blauw.pdf
Adobe Acrobat document 2.4 MB

Directeur meldkamer

15-01-2014 | Marlies Goldsmits nu directeur meldkamer Venlo én Maastricht

Marlies Goldsmits
Marlies Goldsmits


In de vergadering van de veiligheidsdirectie Veiligheidsregio Limburg-Noord van 13 januari 2014 is besloten dat Marlies Goldsmits ook als directeur meldkamer [going concern] in Venlo zal optreden.

 

Marlies was al actief als directeur meldkamer voor Maastricht. Door daar nu ook Venlo aan toe te voegen kan er efficiënter worden gewerkt, zeker in het proces van verregaande samenwerking zoals momenteel is ingezet.

 

Marlies, proficiat met deze aanvullende taak!.

Landelijk kwartiermaker LMO

Op 25 februari op bezoek in Maastricht en Venlo

meldkamer Venlo
meldkamer Venlo

Mevrouw J. Wilkinson [de landelijk kwartiermaker LMO] heeft aange-kondigd dat ze op 25 februari a.s. de meldkamer in Venlo en in Maastricht zal bezoeken. Dit voor een eerste kennismaking in informele sfeer.

Ze zal het bezoek omstreeks 09:30 uur starten in Maastricht waar ze na een korte ontvangst en kennisma-king rondgeleid wordt door de meldkamer. Na een lunch verplaatst het gezelschap zich naar Venlo.

 

Omstreeks 13:30 uur vindt daar een ontvangst met kennismakingsgesprek plaats. Ook hier zal een rondleiding plaatsvinden op de meldkamer. Het bezoek zal rond 16:00 uur worden afgesloten.

Jill Wilkinson

10-12-2013 | Landelijk Kwartiermaker LMO benoemd

J.M. [Jill] Wilkinson
J.M. [Jill] Wilkinson

Op 9 december 2013 is bekend gemaakt dat J.M. [Jill] Wilkinson [1963] per 1 januari 2014 is benoemd tot landelijke kwartiermaker LMO. 

 

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft mevrouw  Wilkinson aangesteld als kwartiermaker van de landelijke meldkamerorganisatie. Zij zal de komende jaren zorgdragen voor de transitie van 22 meldkamers naar één landelijke meldkamer-organisatie met tien locaties. Zij wordt daarbij mede verantwoor-delijk het beheer van de huidige meldkamers.

 

Jill Wilkinson was de afgelopen jaren werkzaam als consultant bij Capgemini. Zij was onder andere interim directeur van het Nederlands bureau brandweerexamens en interimmanager Talent- en Leiderschapsontwikkeling Veiligheidsregio’s bij het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid. Ze heeft ruime kennis en ervaring in complexe verandertrajecten in het veiligheidsdomein.

 

Jill Wilkinson studeerde Duits en Linguistiek aan de University van Toronto, Canada. Zij volgde in Toronto ook haar Master of Business Administration aan de York University.

Transitie akkoord

10 Meldkamers voor heel Nederland

Ondertekening transitie akkoord
Ondertekening transitie akkoord

Op 16 oktober 2013 is er een historische overeenkomst getekend over de toekomst van de meldkamers in Nederland; het Transitieakkoord.

 

Hierin is vastgelegd dat het aantal meldkamers in Nederland wordt teruggebracht van de huidige 26 naar een aantal van 10. Daarin is Maastricht als één van de vestigingslocaties genoemd. 

 

De vorming van de Meldkamer Limburg is een project dat past binnen het Transitieakkoord en de uiteindelijke vorming van de Landelijke Meldkamer Organisatie [LMO].

 

Binnen het LMO zal een knip worden gemaakt tussen de aanname/intake en uitgifte van noodhulpaanvragen. Waar die knip precies komt te liggen wordt nog bepaald. Duidelijkheid hierover ontstaat in 'de Kadernota' die halverwege 2015 wordt verwacht.